Ainutlaatuinen meesauunin kuljetusprojekti – mittavaa suunnittelua ja raskaan kaluston osaamista

Alkuvuodesta 2022 toteutimme yhden yrityksemme historian merkittävimmistä ja teknisesti haastavimmista kuljetusprojekteista. Kuljetimme maailman suurimman meesauunin Iistä Kemiin Metsä Fibren sellutehtaalle – tehtävän, joka vaati poikkeuksellista suunnittelua, erikoisosaamista ja vahvaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Asiakkaanamme toimi Iin Konepaja Oy, jonka kanssa olemme tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä useissa vaativissa teollisuusprojekteissa. Tämä projekti oli näyttö luottamuksesta, joka on rakentunut vuosien aikana.

Koko hankkeen kesto oli noin puoli vuotta, sillä massiivisen teollisuuslaitteen kuljettaminen ei ole pelkkä logistinen toimenpide, vaan monivaiheinen ja tarkasti aikataulutettu kokonaisuus. Jokainen vaihe, suunnittelusta toteutukseen, piti sovittaa yhteen niin asiakkaan aikataulujen kuin muun projektiorganisaation kanssa. Lisäksi projekti sisälsi sekä esivalmisteluja Iissä että kuljetuksen purku- ja siirtovaiheita Kemissä tehtaalle.

700 tonnia jaettuna seitsemään lohkoon – mittakaava, joka vaatii täsmällisyyttä

Kuljetettava meesauuni oli kokonaispainoltaan noin 700 tonnia ja se oli jaettu seitsemään valtavaan lohkoon. Jokaisen lohkon siirto oli oma projektinsa, sillä komponenttien mitat vaihtelivat suuresti. Raskain yksittäinen lohko painoi 120 tonnia, ja kaikkien lohkojen halkaisija oli kuusi metriä. Pituudet vaihtelivat lyhimmän 7 metrin lohkosta pisimpään, joka oli jopa 33 metriä pitkä. Näin suuren vaihteluvälin vuoksi jokainen lohko vaati erillisen käsittelysuunnitelman sekä erityyppistä kalustoa.

Jo pelkästään lohkojen siirrot konepajan alueella ennen varsinaisia kuljetuksia vaativat tarkkaa nostotyötä ja erityisiä turvallisuusjärjestelyjä. Jokainen kuljetus piti suunnitella etukäteen, sillä lohkojen painojakauma, muoto ja nostopisteet vaikuttivat ratkaisevasti siihen, millaista kalustoa ja montako henkilöä kuhunkin vaiheeseen tarvittiin.

Reittisuunnittelu – teiden muokkausta ja erityisjärjestelyjä

Varsinaisen kuljetusreitin osalta projektissa oli monia erityispiirteitä, jotka poikkesivat tavanomaisista erikoiskuljetuksista. Kun kuljetettavana on satoja tonneja painavia ja useita metrejä pitkiä kappaleita, pelkkä reitin tarkistaminen ei riitä – reittiä on usein myös muokattava. Tässä projektissa teimme muutoksia muun muassa useisiin liittymiin, joita jouduttiin leventämään, jotta pitkät lohkot saatiin käännettyä turvallisesti. Lisäksi reittiä muokattiin varmistamalla tien kantavuus ja poistamalla mahdollisia esteitä, kuten tilapäisiä rakenteita ja kasvillisuutta.

Kuljetus itsessään kesti yhtä lohkoa kohden noin neljä tuntia. Tämä sisälsi lähtövalmistelut, liikenteenohjauksen, mahdolliset pysähdykset ja itse siirtomatkan. Jokainen kuljetus pyrittiin ajoittamaan hetkiin, jolloin liikenne oli rauhallista, jotta matka sujui mahdollisimman häiriöttömästi ja turvallisesti.

 

Alkuvuodesta 2022 toteutimme ainutlaatuisen kuljetusprojektin, jossa maailman suurin meesauuni kuljetettiin Iistä Kemiin Metsä Fibren sellutehtaalle. 700 tonnia painava uuni jaettiin seitsemään osaan, joista raskain painoi 120 tonnia. Tarkka suunnittelu, erikoiskalusto ja tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa mahdollistivat turvallisen ja onnistuneen kuljetuksen haastavissa olosuhteissa.

Haastavan erikoiskuljetuksen toteutus – tarkkuutta, osaamista ja oikeaa kalustoa

Projektin erityishaasteita olivat lohkojen valtavat mitat ja painot, jotka asettivat vaatimuksia niin käyttämällemme kalustolle kuin koko reitin suunnittelulle. Jokainen lohko oli yksilöllinen ja vaati omanlaistaan käsittelyä, ja erityisesti pituus, halkaisija ja paino vaikuttivat siihen, millä tavoin kuljetus voitiin suorittaa turvallisesti. Reittiä tutkittiin huolellisesti etukäteen: siltojen kantavuudet, liittymien mitat, maaston korkeuserot ja liikenteen turvallisuus huomioitiin tarkasti. Kuljetettavien lohkojen mittoja suunniteltiin yhdessä Iin Konepajan kanssa, jotta siirto voitiin toteuttaa mahdollisimman sujuvasti, tehokkaasti ja yhtenäisen aikataulun mukaisesti.

Erityisen tärkeää oli myös ennakoida mahdolliset riskikohdat. Kartoitimme muun muassa tienpinnan kuntoa, jyrkkiä kaarteita sekä paikkoja, joissa tarvittiin hetkellisiä liikennejärjestelyjä. Haastavien olosuhteiden vuoksi jokaisen kuljetuksen kohdalla varmistettiin, että reittiä voitiin ajaa ilman ylimääräisiä pysähdyksiä tai turvallisuusriskejä. Tämä vaihe on yksi erikoiskuljetusten kulmakivistä, sillä huolellinen ennakkosuunnittelu minimoi riskit ja varmistaa projektin sujuvan etenemisen alusta loppuun.

Varsinaisessa kuljetuksessa käytimme Goldhoferin modulaarista lavettia 3+8 akselin combinaatiolla. Tämä raskaan kaluston ratkaisumme mahdollisti massiivisten lohkojen vakaat ja turvalliset siirrot myös vaativilla tieosuuksilla. Goldhoferin modulaarisuus ja kantavuus ovat avainasemassa silloin, kun kuljetettavat kappaleet ovat useita metrejä pitkiä ja painavat kymmeniä tai jopa satoja tonneja. Sen avulla pystyimme jakamaan painon optimaalisesti akselien kesken ja varmistamaan koko yhdistelmän hallittavuuden kaikissa olosuhteissa.

Projektin onnistunut toteutus vahvisti jälleen kerran asemaamme luotettavana ja osaavana kumppanina raskaiden ja erikoiskuljetusten toteuttajana Suomessa. Tällaiset ainutlaatuiset kuljetukset eivät ole vain tekninen suoritus, vaan myös osoitus tiiviistä yhteistyöstä asiakkaan kanssa. Jokainen vaihe – reittisuunnittelusta lastaukseen ja lopulliseen toimitukseen – edellyttää ammattitaitoa, oikeaa kalustoa ja kokemusta siitä, miten suuria rakenteita käsitellään turvallisesti.

Tämä projekti on erinomainen esimerkki siitä, kuinka vaativatkin kuljetukset voidaan hoitaa tarkkuudella ja suunnitelmallisuudella. Kun raskaat kuormat on toimitettava turvallisesti perille haastavissakin olosuhteissa, kokemus ja huolellinen valmistelu nousevat ratkaisevaan rooliin. Meille tämä on arkea, mutta jokainen projekti toteutetaan samalla sitoutumisella ja ammattitaidolla – asiakkaan tarpeet ja turvallisuus edellä.

Kun tarvitset raskasta erikoiskuljetusta – me olemme valmiina

Tämä projekti osoitti jälleen, että pystymme toteuttamaan vaativia kuljetuksia turvallisesti, aikataulussa ja luotettavasti. Oli kyse sitten metrejä leveistä, kymmeniä metrejä pitkistä tai satoja tonneja painavista kappaleista, meillä on kalusto, osaaminen ja kokemus, joilla kuljetamme ne perille haastavissakin olosuhteissa.

Jos tarvitset apua raskaiden laitteiden, teollisuuskomponenttien tai erikoiskuljetusten suunnittelussa ja toteutuksessa, autamme mielellämme.